Każdy właściciel firmy chce mieć jak najbardziej efektywnych pracowników. Oczywiście nie ma w tym nic nadzwyczajnego, bo oczywiste jest przecież to, że większa efektywność personelu przekłada się także i na znacznie lepsze wyniki danego przedsiębiorstwa, a stąd już tylko krok do polepszenia także i jego sytuacji finansowej. W skrócie rzecz ujmując, moglibyśmy zatem powiedzieć, że bardziej zaangażowany pracownik, to większy zysk dla właściciela. Dlatego też wielu przedsiębiorców prześciga się w sposobach podnoszenia efektywności pracowników, choć oczywiście nie wszystkie metody są skuteczne. Na szczęście badania HR są dziś na tyle rozpowszechnione, że na ich podstawie możemy określić najskuteczniejsze metody motywacji swoich pracowników. O czym w związku z tym jako przedsiębiorcy powinniście pomyśleć w pierwszej kolejności?

Przykład z góry

Zmotywowanie pracowników nie jest zadaniem łatwym, choć na pewno możliwym. W pierwszej kolejności musisz zdać sobie jednak sprawę z tego, że przykład powinni oni mieć z góry. Być może nie mamy tu na uwadze Ciebie jako szefa, ale na pewno dyrektorów i kierowników już tak. Jeśli będą oni tylko rzucać marketingowymi hasłami, ale nie zaangażują się w pracę, to nie będzie to miało dobrego wpływu na pracowników, którzy w rzeczywistości będą musieli wykonać wszystko za nich. Zupełnie inaczej będzie, jeśli w pełni zaangażują się oni w projekt. Wówczas dostrzeże to też pracownik niższego szczebla, który pracował będzie bardziej intensywnie.

Możliwości rozwoju

W wielu firmach podrzędny pracownik nie ma żadnego wyboru. Jest to błąd, bo w wyznaczaniu celów warto wziąć to pod uwagę i dać mu pewne możliwości samodzielnego kierowania projektami. Z jednej strony da mu to świadomość tego, że jest bardziej niezależny, co przyczynia się do wzrostu jego zaangażowania, z drugiej natomiast na pewno usatysfakcjonuje w zakresie rozwoju osobistego. Dlatego też tak długo, jak przynosi to efekty, nie warto skupiać się na metodach realizacji celów przez pracownika, ale na samych celach. Jeśli te są przez niego realizowane nawet mimo obrania innej strategii, nie powinniście reagować.

Dobra materialne i niematerialne

Poza tym upewnijcie się, czy Wasi pracownicy mają wszystkie niezbędne im dobra materialne oraz niematerialne. Warto też ich jakoś nagradzać. Nie muszą to być od razu podwyżki. Obecnie bardzo ciekawym rozwiązaniem są także systemy benefitowe w postaci kart do kina, restauracji czy na siłownię. Oczywiście podwyżka czy awans w strukturze firmy także pobudzają do działania.