Jak napisać tekst SEO?
Teksty pisane na strony internetowe powinny być ciekawe dla użytkowników oraz zoptymalizowane pod wyszukiwarkę i zgodne z zasadami SEO. Dobrze przygotowane treści pomagają poprawić widoczność strony WWW w Internecie oraz zdobywać wartościowy ruch. Zastanawiasz się, jak napisać tekst SEO? Co zrobić, aby docierać do większej liczby odbiorców oraz spełniać wymogi robotów Google? Praktyczne wskazówki znajdziesz w artykule.
Jak pisać teksty do Internetu?
Optymalizacja SEO (Search Engine Optimization) to ulepszanie strony WWW zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki internetowej. Celem czynności optymalizacyjnych jest poprawa pozycji danej witryny w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. Jednym z działań jest przygotowywanie i publikacja wysokiej jakości treści. Teksty pisane do Internetu muszą jednak spełniać określone kryteria. Powinny być ciekawe i łatwe w odbiorze dla odbiorców oraz przyjazne dla robotów Google. Na co należy zwrócić uwagę podczas tworzenia tekstów na stronę WWW? Poniżej znajdziesz wskazówki.
Skąd brać pomysły na tematy artykułów?
Jeśli przykładowo prowadzisz firmowego bloga, publikuj na nim artykuły, które interesują Twoich potencjalnych klientów. Znajomość grupy docelowej to podstawa. Pomyśl, czym interesują się Twoi odbiorcy oraz jakie mają problemy. Zastanów się, jakich informacji szukają w Internecie. Możesz wziąć pod uwagę pytania, które często zadają Twoi klienci. Zadbaj, aby Twoja strona internetowa była dla nich wartościowym źródłem wiedzy.
Zrób dobry research informacji. Przy wyborze tematów, kieruj się ich popularnością. Korzystaj z przydatnych narzędzi, takich jak np. Google Trends, gdzie można sprawdzić, czego szukają użytkownicy. Inspiracje można też jednak znaleźć w wyszukiwarce. Wystarczy wpisać w pole wyszukiwania konkretną frazę, a Google podsunie podpowiedzi, które mogą być pomysłem na temat artykułu. Narzędziem, które warto wykorzystywać, jest też np. Senuto. Można w nim znaleźć popularne słowa kluczowe oraz częste zapytania internautów.
Warto też śledzić strony internetowe swojej konkurencji. Monitoruj, o czym piszą inni. Oczywiście nie chodzi o kopiowanie treści, ale o to, by pisać własne teksty, które będą jeszcze bardziej rozbudowane i wyczerpujące zagadnienie. Kopalnią wiedzy i inspiracji mogą być też branżowe fora internetowe lub grupy dyskusyjne, na których można znaleźć nurtujące internautów pytania.
Gdy na swoim blogu zbierzesz już trochę publikacji, sprawdzaj, które artykuły mają najwięcej wyświetleń. Dzięki temu będziesz wiedzieć, co szczególnie interesuje czytelników i o czym pisać częściej.
Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe?
Tekst SEO powinien zawierać odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Zanim więc zaczniesz pisać, wykonaj analizę fraz. Wykorzystaj do tego dostępne narzędzia, np. wspomniane już Senuto. Znajdź popularne frazy, które mają dużą liczbę wyszukiwań i są powiązane z tematem Twojego artykułu. Pamiętaj, aby słowa kluczowe umieszczać w tytule tekstu, leadzie, nagłówkach, ale też w treści, czyli w poszczególnych akapitach tekstu.
Warto używać także frazy długiego ogona (long tail), a więc takie, które składają się z 3 lub więcej słów i są bardziej precyzyjne. Mają one co prawda mniejszą liczbę wyszukiwań, ale za to częściej prowadzą do konwersji (np. zakupu w sklepie internetowym). Przykładem frazy long tail jest ,,czerwona krótka sukienka na wesele’’. Takie wyrażenia czy zapytania warto wykorzystywać np. w nagłówkach. Frazy długiego ogona są wskazówką, o czym pisać w kolejnych akapitach tekstu.
Dobrze jest też stosować synonimy, aby uniknąć powtórzeń w tekście. Ponadto słów kluczowych należy używać w naturalny sposób i nie przesadzać z ich liczbą. Umieszczanie ich w co drugim zdaniu tylko zniechęci czytelnika. Teksty SEO powinny być bowiem przyjazne nie tylko dla algorytmów wyszukiwarki, ale także dla internautów.
Jak stworzyć skuteczny tytuł artykułu?
Tytuł artykułu powinien zachęcać do jego przeczytania. Trzeba więc postarać się, aby był ciekawy, chwytliwy i intrygujący. Powinien informować, o czym jest dany tekst oraz zawierać słowo kluczowe. Jak tworzyć przyciągające wzrok tytuły? Można wykorzystać tutaj gotowe schematy, takie jak np.:
- intrygujące pytania, np. ,,Jak dwukrotnie zwiększyć sprzedaż w e-sklepie’’,
- instrukcje, np. ,,Jak założyć kanał na YouTube krok po kroku’’,
- rankingi i zestawienia, np. ,,5 najtańszych kierunków wakacyjnych w Europie’’,
- schemat ,,X sposobów na…’’, np. ,,10 sposobów na bezsenność’’.
W tytule warto umieszczać cyfry i dane liczbowe. Nie zapominaj też, że nagłówek ma informować, czyli wskazywać, co konkretnie znajdzie odbiorca w treści artykułu. Jeśli okaże się, że nie ma w niej odpowiedzi na zadane w tytule pytanie, czytelnik poczuje się zawiedziony, oszukany i poirytowany. Unikaj zatem typowych clickbaitów, przez które możesz stracić zaufanie.
Nagłówki i akapity, czyli jak zadbać o przyjazną strukturę tekstu
Tekst SEO powinien zawierać hierarchiczne nagłówki H1-H3, które pomogą określić strukturę treści. Artykuł musi być podzielony na logiczne akapity, aby nie zawierał zbyt obszernych bloków tekstu i był bardziej czytelny.
Zadbaj o odpowiednie formatowanie tekstu. Stosuj listy wypunktowane i numerowane oraz boldowanie (pogrubienie) najistotniejszych fragmentów. Pomoże to internautom, którzy na ogół nie czytają całych artykułów, a jedynie skanują tekst wzrokiem w poszukiwaniu interesujących informacji. Przejrzyste teksty są lepiej oceniane zarówno przez użytkowników Internetu, jak i roboty Google.
Opisy alt, linkowanie wewnętrzne i meta dane
Atrakcyjny tekst jest wzbogacony zdjęciami, infografikami lub materiałami wideo. Wszystkie obrazy powinny być opisane za pomocą opisów alternatywnych. Informują one algorytmy, co znajduje się na danej grafice i pomagają określić tematykę strony. Opis alt powinien więc być precyzyjny i zawierać słowo kluczowe.
Z punktu widzenia SEO ważne jest też linkowanie wewnętrzne. W artykułach linkuj i odsyłaj do innych tekstów na blogu, które rozwijają dany temat. Dodawaj też odnośniki do istotnych podstron, np. z ofertą produktową. W ten sposób skierujesz internautów w inne miejsca. Użytkownicy zostaną dłużej na Twojej stronie, a serwis będzie lepiej się indeksował.
Warto też wspomnieć o meta danych, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Mowa tutaj o meta title i meta description. Meta title to tytuł strony, który określa jej tematykę i jest ważnym czynnikiem rankingowym. Powinny znaleźć się w nim słowa kluczowe. Meta description, czyli opis widoczny pod tytułem ma krótko opisywać zawartość witryny i zachęcać do kliknięcia. Staraj się więc, by był interesujący i zawierał CTA (Call To Action), czyli wezwanie do działania, np. ,,Sprawdź’’, ,,Dowiedz się’’ itd.
SEO copywriting – o czym jeszcze trzeba pamiętać?
Miej na uwadze, że teksty zgodne z zasadami SEO powinny być merytoryczne, wysokiej jakości oraz unikalne. Pamiętaj, że algorytmy nie akceptują duplikatów treści. Strony, które zawierają skopiowane fragmenty tekstu, spadają na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Ponadto treści mają być wyczerpujące i obszerne, ale przy tym czytelne. Nie chodzi o to, by tworzyć na siłę długie teksty. Nie zawsze więcej znaczy lepiej. Artykuł powinien po prostu szczegółowo i konkretnie opisywać dany temat oraz zawierać wszystkie najważniejsze informacje.
Jak napisać tekst SEO – podsumowanie
Jak już wiesz, dobry tekst SEO jest atrakcyjny zarówno dla internautów, jak i algorytmów wyszukiwarki Google. Powinien zawierać ciekawe informacje oraz być prawidłowo zoptymalizowany. Podstawą jest znajomość swojej grupy docelowej, zrobienie dokładnego researchu oraz wybór słów kluczowych. Trzeba też pamiętać o chwytliwym tytule, odpowiedniej strukturze i formatowaniu tekstu. Dbaj o wysoką jakość publikowanych w Internecie treści. Nie pozwól, aby znalazły się w nich jakiekolwiek błędy.
Stosuj się do zasad przedstawionych w tym przewodniku, a sprawisz, że Twoje teksty będą zgodne z zasadami SEO i lepiej widoczne w sieci. Nie masz czasu i możliwości, aby samodzielnie pisać treści na swoją stronę internetową? Możesz zlecić ich tworzenie specjalistom z firmy WeNet. Doświadczeni copywriterzy przygotują dla Ciebie merytoryczne artykuły eksperckie, które zbudują wizerunek i wzmocnią Twoją pozycję w Google. Wejdź na WeNet.pl i sprawdź, co jeszcze mogą zrobić dla Ciebie profesjonalni doradcy internetowi.
Artykuł sponsorowany
Myślę, że wiele osób powinno to przeczytać